Tekorten en… prijzen door het dak
De rode draad die momenteel door haast alle industriële producten loopt: tekorten en prijsstijgingen. In de grafische branche is het helaas niet anders. Want ook daar lopen we tegen steeds verder oplopende tekorten aan. En tegelijkertijd blijven de prijzen maar stijgen.
De vraag “Karton en papier: het nieuwe goud?” komt dan ook niet uit de lucht vallen.
Karton
Met het stijgen van de vraag naar karton en het tegelijkertijd dalen van het aanbod, lopen levertijden en prijzen al gedurende twee jaar op;
- De gestegen vraag is eenvoudig te verklaren: we zijn wereldwijd meer en meer online gaan bestellen en al die pakketjes moeten goed verpakt worden verzonden
- De redenen voor het dalende aanbod zijn complexer, maar vooral het tekort aan oud papier (de grondstof voor veel kartonsoorten) leidde de afgelopen twee jaar tot problemen
En uiteraard was daar de marktwerking: prijzen gingen stijgen.
Eerst marginaal en daarna maandelijks, soms wekelijks, in steeds grovere stappen.
In het laatste kwartaal van 2021 sprak de branche de gezamenlijk verwachting uit, dat na Q1 de markt tot rust zou komen. En daar leek het ook heel even naartoe te gaan: we zagen inderdaad de spanning tussen vraag en aanbod wat afnemen. Totdat…
Totdat de energieprijzen ineens door het dak gingen. De oorzaken daarvan zijn algemeen bekend.
En voor de productie van karton (en papier) is nou eenmaal heel veel energie nodig. Dus met de huidige energietarieven bepaalt dat grotendeels de kostprijs.
Papier
Hetzelfde is inmiddels aan de hand met papier, waarbij ook serieuze tekorten beginnen te ontstaan. De oorzaak hiervan is een optelsom van diverse factoren. Enkele daarvan zijn de sluiting van papierfabrieken (om economische redenen nota bene), de ombouw van papierfabrieken naar bijvoorbeeld de productie van toiletpapier, een verminderd aanbod van papierpulp (kartonnageproducenten kapen dit weg bij gebrek aan oud papier), stagnerende houtproductie en tot overmaat van ramp: aanhoudende stakingen bij Finse papierfabrieken.
“Het prijsniveau van vandaag is de basis voor de offerte – het prijsniveau van morgen wordt de basis van de factuur”
De gevolgen
Het gevolg is een ontwikkeling in de grafische branche die we nog niet eerder hebben gezien.
Dat begon bij kartonleveringen. Maar we zien hetzelfde gebeuren bij grotere bestellingen van grafisch papier.
Het komt erop neer, dat het plaatsen van een bestelling bij groothandel of fabriek begint te lijken op het verstrekken van een blanko cheque: bestellen van een partij plano karton of een vrachtwagen grafisch papier kan tegen de huidige tarieven. Echter: pas na levering wordt bekend wat de geleverde goederen werkelijk kosten.
En het zal geen verrassing zijn dat die prijs tot op heden telkens hoger blijkt dan verwacht… Klagen kan, maar leidt uitsluitend tot de opmerking: “zet maar klaar dan halen we het weer op”… De vraag “Karton en papier: het nieuwe goud?” is legitiem!
Je zal maar producent van dozen zijn. Of drukker zijn.
Zonder materiaal sta je stil, met materiaal draai je verlies.
Door deze ontwikkelingen is het eigenlijk niet meer mogelijk om offertes af te geven voor kartonproducten. En ook niet voor de grotere drukopdrachten (waar het papier een groot (of zelfs het grootste) onderdeel uitmaakt van de totale kostprijs). De offerte van vandaag is tenslotte morgen al weer achterhaald. En niet een beetje, maar fors.
Incido en prijsstijgingen
Prijsstijgingen ving Incido in het verleden, samen met onze toeleveranciers meestal op. Niet meteen doorberekenen; absorbeer het maar even. Je wilt de bestellende klant niet klieren met een hogere prijs. Service van de zaak; niet de klant lastig vallen maar aan de slag! En vervolgens namen we de tijd om klanten rustig te informeren – voor de opdrachten die nog komen gingen.
Een houding die de wat gezapige grafische branche tekent.
Maar inmiddels totaal onbetaalbaar is geworden!
Incido: voldoende voorraad?
Vanzelfsprekend putten wij uit dezelfde vijvers als de hele branche. Wat dát betreft kunnen wij niet claimen over méér voorraad te beschikken dan anderen. Wat Incido echter wél heeft, is een brede scope over de gehele markt. Pakt een drukker mis op een partij papier, dan kennen wij iemand die nog wél iets heeft staan. Of we overleggen met de klant welke alternatieven er zijn. Of we laten een partij komen die minder “passend” is, we laten bijvoorbeeld groot-formaat snijden naar midden- of klein-formaat. Snijverlies: ja. Inefficiënt: ja. Duurder: ja… maar we kunnen wél aan de slag!
Advisering
Hoe gaat Incido, als intermediair (die het dus moet hebben van haar advisering en service), nou om met deze marktontwikkelingen?
In ieder geval niet door bij elk bericht nerveus te worden, klanten nieuwsbrieven te mailen en wekelijks met percentages te strooien. Een bericht als dit komt uit onze koker dus bijna nooit voor. Maar gezien de urgentie nu dus wel.
Wat we vooral doen, is heel gericht informeren. Per aanvraag, per project, per offerte en/of per opdracht. Aandacht geven aan de problematiek en wat de consequenties op dat moment, voor die specifieke situatie, kunnen zijn voor de klant. En ook voor de voorwaarden; de servicekaders, levertijden, tarieven, etc.
Globale voorwaarden
We vragen aan onze klanten om rekening te gaan houden met de volgende aanvullende, hopelijk tijdelijke voorwaarden;
- Offertes voor kartonnage-producten en grotere drukopdrachten, krijgen een maximale geldigheidsduur
De basis is twee weken, maar dit kan per project anders zijn – langer maar ook korter - Maar erger nog: tarieven van lopende orders kunnen tussentijds verhoogd worden
Het prijsniveau van vandaag is de basis voor de offerte – maar het prijsniveau van morgen wordt de basis van de factuur.
En gezien het feit dat onze producten op maat worden geproduceerd, kan dat uiteraard niet leiden tot annulering van de opdracht
Vanzelfsprekend bekijken wij per aanvraag en per project de opties en mogelijkheden. Servicekaders en voorwaarden worden per specifieke aanvraag, materiaalsoort, doorlooptijd en soort product door ons vastgesteld én gecommuniceerd. Op deze wijze weet de klant wellicht niet precies waar het eindigt, maar wél dat deze onzekerheid er is.
Wij blijven ons uiteraard inzetten om in deze lastige marktomstandigheden, onze service en dienstverlening te handhaven!
Meer vragen of overleg?
Mocht u meer willen weten, of graag overleggen over het onderwerp “Karton en papier: het nieuwe goud?”, neemt u dan contact met ons op. Bellen, mailen: altijd goed. Voor advies rondom uw drukwerk- en verpakkingsvoorraden kunt u altijd bij ons terecht, zodat we er de rust in kunnen brengen!
OPENINGSTIJDEN
Werkdagen | 08:30 – 17:30 |
Zaterdag | gesloten |
Zondag | gesloten |